De omzetgroei remde in het derde kwartaal af, maar kwam wel boven de
verwachting uit, zo blijkt uit vrijdag gepubliceerde omzetcijfers van
moederconcern Ahold.
De omzet voor Albert Heijn kwam in het derde kwartaal uit op 2 miljard
euro. Dit is inclusief de recent overgenomen C1000-winkels van
supermarktconcern Schuitema.
De identieke omzetgroei, waarbij gekeken wordt naar de omzet van exact
dezelfde winkels in een vergelijkbare periode, kwam uit op 8,3 procent,
minder dan de 11,8 procent die de marktleider in Nederland in het tweede
kwartaal realiseerde. De groei is wel hoger dan verwacht. Marktvorsers
voorspelden een groei van 7 procent.
De totale omzet voor Ahold kwam in het derde kwartaal uit op 5,8 miljard euro,
3,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei tegen
constante wisselkoersen kwam uit op 7,6 procent. Veertien door persbureau
Reuters gepolste analisten gingen uit van een omzet van 5,67 miljard euro.
Ahold liet weten onder de huidige turbulente economische omstandigheden
in staat te zijn geweest zich aan te passen en solide resultaten te hebben
behaald door het verbeteren van het aanbod. Wel zegt het bedrijf "alert
te blijven en te zullen inspelen op eventuele wijzigingen in het gedrag van
consumenten en concurrenten."
In de Verenigde Staten waar Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet
vandaan haalt, trekken de omzetten aan als gevolg van prijsverlagingen. De
gepresenteerde resultaten overtroffen de verwachting van de meeste
analisten.
De keten Stop&Shop/Giant-Landover boekte een omzet van 3,9 miljard
dollar. De identieke omzet exclusief benzineverkopen van Stop&Shop steeg
met 3,8 procent en die van Giant-Landover met 0,6 procent. Analisten gingen
uit van een omzet van 3,8 miljard dollar.
Ook Giant-Carlisle behaalde een hogere omzet dan verwacht. Klanten rekenden
voor 1,1 miljard dollar aan boodschappen af. De identieke omzetgroei kwam
uit op 5,4 procent exclusief benzineverkopen.
Ahold was vrijdagmorgen de witte raaf onder de hoofdfondsen op een zeer
negatief Damrak. Het aandeel stond 6,4 procent hoger, waar de AEX-index 7,6
procent in min stond.
"Het verbeterprogramma dat Ahold in de Amerikaanse ketens doorvoert, werkt",
aldus een analist van effectenhuis Petercam. Het Nederlandse concern begon
ermee in 2006 en hoopt het dit jaar af te ronden. "De vrijdag gepresenteerde
cijfers geven vertrouwen over het succes van het programma en bovendien voor
de omzetgroei in 2009."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl